joi, 25 septembrie 2014

Recenzie film - Hitler: Ascensiunea răului

Sunt un adept al istoriei secolului XX, ceea ce nu este o noutate, de aceea îmi place la nebunie să mă uit la documentare istorice, filme şi să citesc articole şi cărţi despre cele două războaie mondiale, mai cu seamă cel de-Al Doilea Război Mondial. Curiozitatea mea a fost stârnită în urmă cu mulţi ani, când, împreună cu tatăl meu, am început să dezbatem anumite teme din război. De atunci şi până acum cred că am devenit un cunoscător chiar mai bun decât el în ceea ce priveşte Al Doilea Război Mondial.

Filmul "Hitler: Ascensiunea răului" este un film care şi-a lăsat amprenta în sufletul meu. Este un film foarte bine realizat, motiv pentru care nu mă satur să îl vizionez iar şi iar. Cred că l-am văzut de cel puţin patru ori până în prezent, însă valoarea lui artistică şi morală este atât de mare încât mă împiedică să mă plictisesc de el. Sunt atâtea lucruri şi aspecte în acest film care merită discutate şi analizate încât, din punctul meu de vedere, ar trebui să devină subiect de BAC la istorie.

Acţiunea filmului se concentrează pe viaţa lui Adolf Hitler, din perioada copilăriei până la maturitate, moment în care el a reuşit să devină un dictator autentic. Deşi actorul care îl interpretează pe Hitler nu aduce prea mult cu cel mai detestat om al istoriei moderne (deşi Stalin se află pe primul loc în topuri), jocul actoricesc şi replicile îl apropie atât de mult de imaginea dictatorului încât există unele momente în film când acesta chiar intră în pielea dictatorului şi arată cu câtă ferocitate şi intoleranţă putea să îşi înfrângă inamicii. Unele date istorice şi scene care apar în film sunt eronate, însă acest lucru poate fi trecut cu vederea, întrucât istoria este un subiect greu de dezbătut şi nu se poate şti niciodată cu adevărat ce s-a întâmplat în acele vremuri.

Un alt personaj care pe mine m-a marcat foarte mult este Fritz Gerlich. De profesie jurnalist şi investigator, Fritz este un om de renume în Munchen, fiind unul dintre cei mai aprigi şi cunoscuţi jurnalişti ai momentului. Spre uimirea mea, Fritz Gerlich chiar a existat şi chiar a luptat să dovedească lumii că Hitler este un criminal şi un om de care toată lumea ar trebui să se teamă. Cu toate acestea, Fritz nu apucă să îşi ducă meseria la bun sfârşit, întrucât partidul nazist preia conducerea ţării şi se instaurează dictatura. Cel mai tragic moment al acestui film este marcat de moartea lui, lăsând în urmă un mesaj către soţia lui, care pe mine chiar m-a făcut să plâng.

Dacă sunteţi pasionaţi de filme, vă invit să vă uitaţi la acest film, fiind unul dintre puţinele filme care arată teroarea şi frica în cea mai pură formă, fiind însămânţate în sufletele oamenilor de Hitler. Este unul dintre puţinele filme care a reuşit să mă impresioneze. Totodată, prin intermediul acestui film mi-am găsit un model în viaţă, acesta fiind Fritz Gerlich. Şi-a dedicat viaţa domeniului în care era cel mai bun.